آموزش و مقالات وردپرس

اسکیما مارک آپ چیست و تاثیر schema در سئو

اسکیما مارک آپ چیست و تاثیر schema در سئو

اسکیما مارک آپ که به عنوان نشانه گذاری طرحواره‌ای نیز شناخته می‌شود، نوعی ریزداده است که می‌توانید آن را به کد HTML وب سایت خود اضافه کنید تا نحوه خواندن موتورهای جستجو و نمایش محتوای شما در نتایج جستجو را بهبود بخشد. در واقع این نشانه‌ گذاری طرحواره‌ای اساسا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا زمینه محتوای وب سایت شما را درک کرده و نمایش اطلاعات مرتبط را برای کاربران آسان‌تر کند. با پیاده سازی نشانه گذاری طرحواره‌ای بر روی وبسایت خود، به طور بالقوه می‌توانید میزان دید و نرخ کلیک صفحات وب سایت خود را در نتایج جستجو افزایش داده و در نهایت مهم‌ترین موضوع یعنی افزایش ترافیک را برای وبسایت خود ایجاد کنید.

اسکیما مارک آپ به زبان ساده

اسکیما مارک آپ همان‌طور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، نوعی ریزداده است که می‌تواند به کد HTML یک وب سایت اضافه شود تا به موتورهای جستجو کمک کند که محتوای وبسایت شما را بهتر درک کرده و نمایش دهند. این نشانه‌گذاری از واژگان استاندارد شده برچسب‌ها یا «طرحواره‌ها» استفاده می‌کند که انواع مختلف عناصر را در یک صفحه وب توصیف می‌کند، مانند محصولات، رویدادها، افراد، سازمان‌ها و موارد دیگر. با افزودن این برچسب‌ها به بخش‌های خاصی از کد وب‌سایت، مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند زمینه و اطلاعات بیشتری در مورد محتوایی که منتشر می‌کنند به موتورهای جستجو ارائه کنند.

اسکیما مارک آپ به زبان ساده

یک مثال عالی برای درک بهتر Schema:

به عنوان مثال، اگر یک وب سایت مقاله‌ای در مورد یک دستور پخت غذایی خاص را داشته باشد، می‌تواند از اسکیما مارک آپ برای ارائه جزئیاتی مانند نام غذا، زمان پخت، مواد مورد نیاز و موارد دیگر به موتورهای جستجو استفاده کند. وقتی این اطلاعات در نتایج جستجو ارائه می‌شوند، می‌تواند به‌عنوان یک اسنیپ غنی ظاهر شود که ممکن است شامل عکس، رتبه‌بندی، قیمت یا سایر جزئیات مرتبط باشد. این اسنیپت‌ها می‌توانند نتیجه جستجو را از نظر بصری جذاب‌تر و آموزنده‌تر کنند و به طور بالقوه نرخ کلیک و ترافیک وب‌سایت را افزایش دهند.

پیاده‌سازی اسکیما مارک آپ به دانش فنی و تخصص نیاز دارد، اما ابزارها و منابع مختلفی به صورت آنلاین برای کمک به وب‌مسترها برای شروع کار وجود دارد. برای مثال، Google’s Structured Data Markup Helper یا کمک‌کننده نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته گوگل، یک رابط کاربرپسند را برای افزودن اسکیما مارک آپ به یک صفحه وب ارائه می‌کند.

بررسی انواع اسکیما مارک آپ ها

بررسی انواع اسکیما مارک آپ ها

برای این که با اسکیما مارک آپ بیشتر آشنا شوید، بهتر است نگاهی به انواع آن بی‌اندازیم. برخی از رایج‌ترین نشانه گذاری‌های طرحواره‌ای عبارت‌اند از:

  • سازمان: این نشانه گذاری اطلاعاتی را درباره سازمانی که در پشت یک وب سایت قرار دارد، از جمله نام، لوگو، مکان و اطلاعات تماس را ارائه می‌دهد.
  • Person یا شخص: این نشانه گذاری اطلاعاتی در مورد یک شخص از جمله نام، عنوان شغلی، تصویر و اطلاعات تماس را ارائه می دهد.
  • رویداد: این نشانه گذاری اطلاعاتی در مورد یک رویداد از جمله نام رویداد، تاریخ، زمان، مکان و جزئیات دیگر را ارائه می‌دهد.
  • محصول: این نشانه گذاری اطلاعاتی درباره یک محصول از جمله نام، توضیحات، قیمت و در دسترس بودن آن را ارائه می‌دهد.
  • دستور غذا: این نشانه گذاری اطلاعاتی در مورد یک دستور غذا، از جمله مواد تشکیل دهنده، زمان پخت و اطلاعات تغذیه ای ارائه می‌دهد.
  • مقاله: این نشانه گذاری اطلاعاتی در مورد یک مقاله از جمله عنوان، نویسنده، تاریخ انتشار و تصویر را ارائه می‌دهد.
  • بررسی: این نشانه گذاری اطلاعاتی درباره یک بررسی، از جمله نام، رتبه بندی و نظرات بازبین را ارائه می‌دهد.

با استفاده از نشانه گذاری طرحواره در وب سایت خود، می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای شما را بهتر درک کنند و دید خود را در نتایج جستجو بهبود بخشند.

نحوه استفاده از schema

نحوه استفاده از Schema بسیار ساده است. با استفاده از اسکیما مارک آپ، می‌توانید دید و ارتباط وب سایت خود را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بهبود بخشید. کافیست مراحل زیر را برای بهبود بخشیدن نتایج موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر برای وبسایت خود، دنبال کنید:

  1. صفحاتی را در وب سایت خود که می توانند از اسکیما مارک آپ بهره‌مند شوند، شناسایی کنید. این شناسانیی می‌تواند شامل صفحات محصول، پست‌های وبلاگ، صفحات رویداد و غیره باشد.
  2. اسکیما مارک آپ مناسب برای هر صفحه را انتخاب کنید.
  3. نشانه گذاری طرحواره را به کد HTML وب سایت خود اضافه کنید. این کار را می‌توان به صورت دستی یا با کمک افزونه‌ها انجام شود.
  4. اسکیما مارک آپ را با استفاده از ابزار تست داده‌های ساختار یافته گوگل یا سایر ابزارهای مشابه آزمایش کنید. این کار در واقع اطمینان را در شما و عملکردتان حاصل می‌کند که نشانه‌گذاری به درستی اجرا شده و توسط موتورهای جستجو شناسایی می‌شود.
  5. پس از اجرای اسکیما مارک آپ، عملکرد وب سایت خود را در صفحات نتایج موتور جستجو نظارت کنید. در روند نظارت، بیشتر به دنبال بهبود در نرخ کلیک، رتبه بندی و ترافیک باشید.
  6. بر اساس بازخورد و تجزیه و تحلیل، نشانه‌گذاری طرحواره را در صورت نیاز به‌روزرسانی و اصلاح کنید.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید به طور کامل از اسکیما مارک آپ برای بهبود دید و ارتباط وب سایت خود در صفحات نتایج موتورهای جستجو استفاده کنید.

اسکیما چه تاثیری در سئو دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، با استفاده از نشانه گذاری طرحواره، صاحبان وب سایت می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد محتوای خود مانند نوع محتوا، نویسنده، تاریخ انتشار و غیره در اختیار موتورهای جستجو قرار دهند.

استفاده از نشانه گذاری طرحواره می‌تواند تاثیر مثبتی بر سئو داشته باشد؛ زیرا:

می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا اسنیپت‌های غنی را در نتایج جستجو نشان دهند. ریچ اسنیپت‌ها نتایج جستجوی تعاملی هستند که می‌توانند شامل تصاویر، نظرات، رتبه‌بندی‌ها و انواع دیگر رسانه‌های غنی باشند که نتایج جستجو را برای کاربران جذاب‌تر و آموزنده‌تر می‌کند.

با ارائه اطلاعات دقیق‌تر در مورد محتوای خود به موتورهای جستجو از طریق اسکیما مارک آپ، شانس ظاهر شدن وب سایت خود را در این ریچ اسنیپ‌ها افزایش می‌دهید. این کار می‌تواند منجر به نرخ کلیک بالاتر و در نهایت افزایش ترافیک وب سایت شما شود.

ایجاد اسکیما در وردپرس

برای ایجاد اسکیما در وردپرس میتوانید از افزونه های مختلف مثل افزونه رنک مث ، Yoast Seo و یا افزونه های اختصاصی اسکیما استفاده نمایید که می توانید این افزونه ها را از سایت استالیش خریداری و دانلود نمایید.

کلام آخر

همان‌طور که مطالعه کردید، اسکیما مارک آپ در واقع به نوعی داده ساختاریافته گفته می‌شود که سعی بر این دارد تا اطلاعات بیشتری در مورد محتوای یک صفحه وب را در اختیار موتورهای جستجوگر قرار می‌دهد. در واقع، نشانه‌گذاری طرحواره‌ای که نام دیگر اسکیما مارک آپ است، از واژگان استاندارد شده برچسب‌ها یا «طرحواره‌ها» برای توصیف انواع مختلف محتوا مانند رویدادها، محصولات و نظرات استفاده می‌کند. با افزودن نشانه‌گذاری طرحواره به وب‌سایت، موتورهای جستجو می‌توانند مفهوم محتوا را بهتر درک کنند که می‌تواند نمایش نتایج جستجو را بهبود بخشیده و منجر به نرخ کلیک بالاتر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *